Projecten aan boord van de ms. Rigel

Werfbeurt verslag 3 (13-04-2024)

Werfbeurt verslag 3 (13-04-2024)

We staan alweer twee weken droog bij De Haas Shipyards Rotterdam. Wij, de werf en alle onderaannemers zijn hard bezig om er een mooi en geslaagd project van te maken. We zullen jullie meenemen met de werkzaamheden. Kan zijn dat we er een of 2 vergeten te noemen maar er dan ook zo verschrikkelijk veel werk verzet.
De schilders van de firma Den Breejen hebben meerdere droge dagen gehad en begint nu op te schieten. De slechte plekken zijn gebikt, geschrapt, geschuurd, en waar nodig kaal gehaald en daarna in de 2k primer gezet. Hierna is het onderwaterschip 2x in de primer gezet en een deel is reeds in de antifouling gezet. Het bovenwaterschip is 3/4 in de zwarte eind laag gezet. Hierna nog de witte accenten zoals de witte Bies, patrijspoorten en naam en thuishaven en ons ENInr. en is het verfwerk ook weer klaar.
Ook de door de firma Nikoverken gesponsorde Aluminium Anodes zijn reeds gemonteerd.
De afsluiters zijn nog steeds bij de firma Anko Piping voor de revisie. Maar ze komen komende week weer retour en zullen dan ook weer teruggeplaatst worden.
De nieuwe in- en uitlaat van het koelwater met afsluiters voor onze (nieuwe) noodgenerator zijn ook geplaatst. Het plaatsen aansluitingen en leidingen plaatsen van deze generator volgt later dit jaar.
In het vorige bericht kon gelezen worden dat onze sponsor De Vries Piping bezig is geweest met het vervangen van een tweetal leidingen. Helaas zijn we nog een leiding tegengekomen die aan vervanging toe was. Ook deze moest vervagen worden omdat deze onder de waterlijn zit. Gelukkig mochten hiervoor ook bij de Vries Piping aankloppen.
De firma Crowner’s Services BV heeft de werkzaamheden met het vervangen van de kettingkokers tussen ankerspil en kettingbak afgerond. Daar kunnen we de komende minimaal 30 jaar weer tegenaan want deze kettingkokers hebben maar liefst een wanddikte van 17mm.
De gesponsorde dieptemeter is ondertussen ook erin gelast door de firma Marine Repair. Om extra waterwaterdichtheid te verzekeren hebben we ook een transducertank laten maken. Gelukkig mochten we hier ook weer op de steun van de firma Crowners rekenen. Ook deze is er door de firma Marine Repair in gelast.
De firma Allround Ship Repair heeft ons geholpen met de controle van navigatie materiaal en het opstellen van de nieuwe inbouwverklaring voor AIS en Radars welke benodigd was ivm. CVO keuring.
Vrijdag was ook nog de dikte van de bodem van de kettingbakken gekeurd met hulp van expertisebureau Doldurms. We waren dan ook erg blij te zien dat deze nog dik genoeg zijn.
Daarnaast zijn we zelf voornamelijk cosmetisch bezig dus bikken, schrappen, schuren. We hebben een goede luchtcompressor en goed gereedschap dus kunnen nu meters maken.
Deze dokbeurt is med mogelijk door de volgende bedrijven: Haas Shipyards, Duik- & Bergingsbedrijf W SMIT BV, Sleepbedrijf VKV Service B.V., de Vries Piping, Crowners services bv. , Bek & Verburg, Allround Ship repair, Marine repair services, den Breejen, Allround ships Repair, Nicoverken, Doldrums
Daarnaast zijn we ook onze eigen korpsleiding en Krasse Knarren erg dankbaar voor hun tomeloze inzet. Er is echt heel veel werk verzet.
We houden jullie op de hoogte….
Werfbeurt verslag 2

Werfbeurt verslag 2

We staan al weer een week droog bij De Haas Shipyards Rotterdam Shipyards.
Het schip is ondertussen ontdaan van de aangroei en afgespoten. Dit zal worden afgevoerd door firma Bek & Verburg welke gespecialiseerd is in het ophalen en afvoeren van scheepsafval in Rotterdam, Dordrecht en Moerdijk.
Hierna zijn de schilders van de firma Den Breejen begonnen met het bewerken van de diverse roestplekken gevold door primer. Hier zal komende week mee verder gegaan worden.
Medewerkers van de werf zijn met ondersteuning van onze bemanning bezig geweest met het verwijderen van de diverse afsluiters (20 st) en stromkleppen (10 st.). Deze zijn ondertussen bij de firma Anko Piping voor de revisie.
Daarnaast is onze sponsor De Vries Piping bezig geweest met het vervangen van een tweetal leidingen. De ene was een afvoerleiding van het sanitair en de ander was de leiding van de afvoer van regenwater van de schoorsteen.
De firma Crowner’s Services BV is nog bezig met het vervangen van de kettingkokers tussen ankerspil en kettingbak. Dit is geen gemakkelijke klus. De oude kokers waren de gaten in gevallen. Maar de nieuwe hebben een wanddikte van 14mm. Daarnaast is de aanhechting ook wat dunner geworden dus daar moet ook nog het eea. aan gerepareerd worden.
Daarnaast zijn we zelf voornamelijk cosmetisch bezig dus bikken, schrappen, schuren. We hebben een goede luchtcompressor en goed gereedschap dus kunnen nu meters maken.
Een van de voornaamste redenenen van droog gaan was de zeven jarige keuring Communautair Binnenvaart Certificaat. Deze hebben we met vlag en wimpel gehaald. Geen op- of aanmerkingen of andere zaken die we achteraf moeten bewijzen. Dus voor de bemanning, vrijwilligers en bestuur een groot compliment. Daarnaast kan dit niet zonder de hulp en donaties van al onze sponsors, donateurs en vrienden van de stichting tot behoud van de Rigel.
Deze dokbeurt is med mogelijk door de Haas Shipyards, Duik- & Bergingsbedrijf W SMIT BV Sleepbedrijf VKV Service B.V., de Vries Piping, Crowners services bv. , Bek & Verburg
We houden jullie op de hoogte.
Werfbeurt verslag 1 (29-03-24)

Werfbeurt verslag 1 (29-03-24)

Vanochtend om 0815u zijn we losgegaan vanaf de steiger bij de De Haas Shipyards te Rotterdam waar we donderdagavond hadden afgemeerd. We zijn geassisteerd door 2 sleepboten van de firma VKV Service. Na het in varen van de Kolk konden de hijsbanden geplaatst worden met assistentie van de firma Duik- & Bergingsbedrijf W SMIT BV.
Nadat de Rigel in de takels hing werd de bemanning van boord gehaald worden met de hoogwerker. Hierna werd de Rigel verreden naar haar staanplaats.
Na het plaatsen van de dokblokken en plaatsen van de toegangstrap konden we weer aan boord.
Ondertussen werd de ergste aangroei met krabbers door de werf verwijderd. Dinsdag zal begonnen worden met het afspuiten.
Naast de bovengenoemde bedrijven maken ook deze bedrijven onze dokbeurt mede mogelijk:

Nieuwe stag tussen voor- en achtermast

In 2017 heeft de Rigel nieuwe masten ontvangen. Dit was een zeer uitgebreid en ingrijpend project welke naar volle tevredenheid is volbracht. Alleen was er nog een deel wat nog niet was vervangen maar wel aan vervanging toe was. Dit was de stag tussen de voor- en achtermast. Wij zijn blij te melden dat de firma Euro Rope Netherlands B.V. ons hiermee heeft geholpen. Wij hebben de oude stag aan ze geven en gevraagd deze na te maken. De isolatoren zijn hergebruikt want deze waren na al die tijd nog steeds in goede staat. Na het terugplaatsen heeft de Rigel weer wat van haar originele glorie terug gekregen. Wij zijn de firma Euro Rope Netherlands B.V. heel dankbaar voor hun bijdrage.

Project wasplaats TD

Het begon wat meer dan een jaar geleden, toen onze Hoofd Technische Dienst ineens een wasbak in zijn handen had. Losgekomen van de houten betimmering waar deze aan vast (hoort) te zitten. Dat was het teken dat er grondig onderhoud nodig was en dat hebben we geweten.

Na de doorgestuurde foto van de ene wasbak die los was gekomen volgde de rest van het ontmantelen van de wasplaats. De overige wasbakken eraf, houten betimmering weg enzovoorts. Toch maar eerst een plan de campagne gemaakt wat er exact moest gebeuren en welke materialen we allemaal nodig zouden hebben.

Wasbakken en mengkranen hadden we reeds gesponsord gekregen van de firma Sphinx. Daar hoefden we ons dus geen zorgen om te maken. Wat dan nog zou je zeggen. Nou daarna werden alle wanden ontzien van de lagen verf wat waarschijnlijk al sinds de bouw erop zat. Luchtbikhamers en wat mankracht ging daar overheen toen bleek dat er meer loos was. De gaten die zich al reeds in het staal gevormd hadden bleken wat meer aandacht nodig te hebben. Ook tegelvloeren van wasplaats en douche eruit rammelen. Daarna werd in de douche ook de betonnen vloer verwijderd en in de wasplaats besloten om alleen langs de wanden stroken beton van 15 cm te verwijderen. Daarna kwam het volgende; het staal wat eruit moest, daar moest ook wat nieuws voor terug komen. De firma Boreco was bereid om een vrachtje staal te sponseren waarmee wij aardig uit de voeten konden. Rot staal werd eruit gesneden en geslepen. Nieuw staal werd op maat gemaakt en er weer terug in gelast. Naast onze eigen lasser Mike Radwanski hebben wij ook hulp gekregen van een vrijwilliger van de Elbe namelijk Erwin van Soest.

Na de diverse slijp- en laswerkzaamheden konden we gelukkig beginnen met verven. Maar dan nog dat ene stuk hout wat terug moest. Ook daar heeft iemand zich voor ingezet om dat te leveren. Dit heb ik als Timmerman zelf op maat gemaakt en opgehangen. Hierna kon het in de verf worden gezet en de wasbakken gemonteerd worden. Het leidingwerk is door Mike Radwanski en mijzelf aangesloten, nieuwe sifons erop en hatsikidee.

Daarna de tegels, ja zelfs daar kregen wij een speciale prijs voor via de firma Bouwcenter Baauw, Vlaardingen. (We hebben meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om ook tegels aan te schaffen voor andere natte ruimtes die we in de toekomst willen aan pakken). Hierna kon ik dan ook de tegelvloer terug plaatsen.

De boel afkitten en het project was zo goed als klaar. Wat nu nog rest is de verwarming en nog een goed werkende boiler. Maar daar zijn we op de achtergrond ook druk mee bezig.

Onze dank aan de sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt, en natuurlijk diegene die hun vanuit het korps hebben ingezet.

Boreco

Met vriendelijke groet: Schipper van Gent Technische Dienst

Geslaagde dokbeurt voor M.S. Rigel

De Rigel heeft van 8 t/m 22 april groot onderhoud ondergaan tijdens een dokperiode bij Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis.

Het voornaamste doel van de dokperiode is het in stand houden van de Rigel als historisch varend monument. Door het opleidingsschip M.S. Rigel duurzaam, varend, zeewaardig en in goede conditie te houden blijft de veiligheid van de opvarenden gewaarborgd.

Na een lange voorbereidingsperiode was het zover. Op zaterdag 8 april zijn we met de Rigel en Kermit naar Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis gevaren. Alle kadetten hadden de mogelijkheid om mee te varen naar de werf. De Rigel en Kermit werden langszij de kade afgemeerd in afwachting tot er gedokt kon worden. Na aankomst ontscheepten de kadetten en werd er direct door de overgebleven bemanning begonnen aan het onderhoud zodat elk moment bij de werf nuttig besteed werd. De werf had luchtslangen en luchtgereedschap klaar gelegd voor ons. Op dinsdag 11 april werd de Rigel samen met de Kermit ingedokt.

Tijdens de dokperiode zijn er door Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Overhalen en waar nodig vervangen van alle inlaat- en buitenboord afsluiters
  • Reinigen en schilderen van de romp
  • Aanbrengen van nieuwe anodes
  • Meten van schroef en roerspeling
  • Polijsten van de schroef
  • Diverse herstel werkzaamheden

Tevens zijn er door diverse sponsors de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Keuren van de ankerkettingen (Vlierodam)
  • Huiddikte meting (MME Group)
  • Keuring voor het Certificaat Van Onderzoek (Register Holland)
  • Controleren en waar nodig vervangen van pakkingen op de huid doorvoeren (Sea Valves Services)

Naast de werkzaamheden door de werf heeft het Zeekadetkorps zelf ook heel veel werk kunnen verzetten. Gemiddeld waren er 13 vrijwilligers per dag aan het werk. Deze vrijwilligers bestonden uit leden, ouders en oud-leden. Er werden lange werkdagen gemaakt, vaak van 7 uur ’s ochtends tot wel half 10 ‘s avonds.

Op donderdag 20 april werden de Rigel en Kermit ontdokt. Na het ontdokken werden de Rigel en Kermit weer langszij de kade gelegd en zijn de laatste afrondende werkzaamheden gedaan. Op zaterdag 22 april zijn we terug gevaren naar Maassluis waar we door vele enthousiaste kadetten en ouders zijn onthaalt. Ook van de bemanningen van andere schepen in de buitenhaven van Maassluis (onder andere van de Elbe en de Steenbank) kregen we complimenten en vele duimen omhoog.

Wij willen alle vrijwilligers, onze eigen leden, ouders en oud leden heel hartelijk danken voor hun inzet tijdens deze succesvolle dokperiode. Op het resultaat mogen we trots zijn!

Deze dokbeurt was niet mogelijk geweest zonder de financiële- en/of materiële bijdrage van de volgende partijen en bedrijven:

Stichting Fonds Schiedam Vlaardingen e.o.
  Prins Bernhard cultuurfonds
Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis
  Sea Valves Services B.V.
  Hempel B.V.
  MME group
  Nicoverken Holland B.V.
Van der Windt Verpakking B.V.
  Cees de Jong scheepvaartbedrijf (sleepboot Buizerd)
Muehlhan – Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis
Vlierodam B.V.

Nog een kleine impressie:

 

Wil je zeekadet worden?

Natuurlijk wil je dat! Je kunt 4 zaterdagen gratis komen kijken voordat je een beslissing neemt. Klik op aanmelden en vul je gegevens in. Wij bellen je dan om een afspraak te maken. DOEN!!

Zeekadetkorps Nederland

Veel meer informatie over het Zeekadetkorps Nederland kan je vinden via de site. Klik op de vlag hieronder.